måndag 3 augusti 2009

6x6"-papper med MiaKvack

De flesta pappersserier släpps som bekant i 12"-format, men en del tillverkare, bland annat Basic Grey släpper även små block med hela serien i mindre format. Dessa block är perfekta om man gör kort eller scrappar i litet format, men har du tänkt på hur bra de är även för den som scrappar i större format?

Ibland har jag köpt såna här block för något särskilt projekt (tex kort eller minialbum) där jag behöver det mindre formatet, ibland för att jag tycker så mycket om serien att jag vill ha alla papper men tycker att det blir för dyrt att köpa dem i fullformat. Det har även hänt att jag slängt med ett block i en beställning av ren lathet; jag vill ha något nytt att scrappa med men orkar inte bläddra igenom papperskategorierna. En snabb, smidig och prisvärd lösning. Snabbt och smidigt att scrappa med också;

För några veckor sedan hittade jag en gammal layout (nedan) där jag scrappat med 6"-papper och blev sugen på att köra ett litet 6"-race för att visa hur man kan använda dem. Det är ganska enkla designer med ett 12"papper som bas och 6"-pappren som dekoration. Tanken är att det ska vara smidigt att scrappa, därför har jag inte skurit särskilt mycket utan oftast lämnat pappren hela. Jag tycker det är lite befriande att bara "smacka på" ibland!



Denna sida är alltså anledningen till lovsången eller racet med 6" papper. Designen är enkel men kan varieras.


Samma raka design som ovan men med ett stående foto istället för ett andra mönstrat papper.


Ännu en variant av sidan ovan, jag har förstärkt de raka linjerna med symaskinsöm.


Vågrät utbytt mot lodrät. Här delade jag ett av arken för att mjuka upp designen och variera lite.


Med fyra ark blir det så här. För att förstärka känslan av ett lapptäcke sydde jag en söm i kanten av de fyra rutorna.



Här har jag gått ifrån de raka linjerna och istället grupperat tre ark i mitten av layouten. (däremot har jag råkat placera fotona i fel ordning vilket är ofattbart irriterande då jag använt rubons och inte kan rätta till misstaget)


Naturligtvis finns det en mängd andra varianter, och naturligtvis kan man göra samma design med vanliga 12"papper, men den här gången var det snabbt och enkelt som gällde!

På återseende!
MiaKvack
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...